Computable Insights - HP en de rode lijn van Fantasia naar The Future of Work

HP en de rode lijn van Fantasia naar

The Future of Work

HP en de rode lijn
van Fantasia naar

The Future of Work

HP heeft een missie: het bedrijf wil de wegbereider zijn voor het werk van de toekomst. Daarin draait het niet alleen om technologie maar ook om samenwerking én medewerkerstevredenheid. Het concern brengt daarvoor een nieuw concept naar de markt: het met artificiële intelligentie (ai) verrijkte HP Workforce Experience Platform. Om dit platform goed te landen scherpt het de eigen organisatie aan en haalt het de silo’s weg tussen zijn afdelingen, resulterend in ‘OneHP’.

Tekst: RIK SANDERS Beeld: HP / DISNEY

Op de recent in Utrecht gehouden ‘HP Future of Work’- mediabriefing vertoonde Koen van Beneden, directeur HP Benelux, een stukje uit de beroemde animatiefilm Fantasia van Walt Disney uit 1940. De productie geldt als een van de eerste bioscoopfilms waarbij de muziek perfect gesynchroniseerd is met het beeld. Mogelijk gemaakt door het allereerste product van HP: de oscillator (een apparaat dat trillingen produceert). Disney bestelde er acht (de op maat gemaakte HP 200B) voor het gebruik in de audioproductie van Fantasia voor de ‘Fantasound’, een toentertijd baanbrekend surround-sound-systeem van Disney. Het vormde tevens het begin van een langdurige samenwerking tussen het animatieconcern en Hewlett-Packard.

Van Beneden: ‘Ik gebruik dit voorbeeld omdat we als HP erg trots zijn op deze historische mijlpaal, maar ook omdat het aangeeft dat je eigenlijk niet weet wat je gemist hebt, totdat je het hebt meegemaakt. Voor die bioscoopbezoekers toen speelde er ineens niet meer een derderangs orkestje dat de filmbeelden probeerde te volgen maar was er een prachtig geluid hoorbaar, dat synchroon liep met de beelden. Dat moet voor hen een aha-erlebnis zijn geweest.’

Niet senang op de werkvloer

Voor HP is technologie bij dit soort innovaties nooit het doel (‘de driver’) maar altijd het middel (‘de enabler’) geweest, vervolgt hij. ‘Ons uiteindelijke doel, in de inmiddels 86-jarige geschiedenis, is altijd om de wereld van het werken te verbeteren. Dat is ook wat we vandaag de dag zien: er is die gigantische golf van ai die op ons afkomt, maar in onze ogen is dat een enabler voor hoe we op de werkvloer beter kunnen werken.’

Alleen, plaatst de Benelux-directeur op de bijeenkomst in Utrecht als kanttekening, veel werknemers voelen zich vandaag de dag niet altijd senang op de werkvloer. Internationaal onderzoek (de HP Work Relationship Index 2025) wijst uit dat slechts 28 procent een goede relatie heeft met werk. Dat heeft óók te maken met technologie, merkt Van Beneden. ‘Die is nu vaak te complex en te weinig vernieuwend en vereist ook manuele interventies. Je ziet tevens dat it-afdelingen veel tijd spenderen aan het ‘licht aanhouden’ en daardoor te weinig aandacht hebben voor nieuwe technologie en de toekomstbouw van hun ict. Daarom vinden wij als bedrijf dat er een nieuwe manier van werken nodig is.’

Van Beneden voelt zich hierin gesterkt door een ander, lokaal HP-onderzoek (samen met Markteffect) dat een omarming van ai onder Nederlandse kantoormedewerkers uitwijst. Zij zijn gemiddeld 15,5 uur per week kwijt aan administratieve taken en zien in ai een kans om deze tijdrovende werkzaamheden efficiënter aan te pakken, met name jongere werknemers onder de 35 jaar. Het onderzoek toont daarnaast aan dat ai vooral wordt gezien als een oplossing om repetitieve taken te verlichten zoals administratie en analyses.

‘We zitten midden in een verschuiving in de manier waarop mensen werken’

Irene Quah, category manager HP Solutions Benelux

Managed-service-platform

Het automatiseringsbedrijf speelt hier op in door een nieuw concept op de markt te brengen, het HP Workforce Experience Platform. Het is HP’s eerste ‘ai-enabled digital employee experience platform’, of met andere woorden een nieuw managed-service-aanbod voor (ai-)pc’s, printing en aanverwante oplossingen. ‘We zitten midden in een verschuiving in de manier waarop mensen werken’, zegt Irene Quah, category manager HP Solutions Benelux. ‘Gelukkige, gemotiveerde en productieve werknemers zorgen voor betere bedrijfsresultaten, maar het creëren van werkomgevingen die een verspreid personeelsbestand mogelijk maken en inspireren, wordt steeds moeilijker. Er is veel gaande rondom de manier van samenwerken. Moeten collega’s allemaal naar kantoor, of juist niet, hoe zit het met de ‘work-life-balance’ en welke effecten heeft de opkomst van ai? Technologie speelt een belangrijke rol in ons dagelijks leven en werk.’

Het Workforce Experience Platform van HP biedt managers en cio’s inzichten en data waarmee ook directies en personeelszaken beter geïnformeerd kunnen worden over de rol van technologie binnen de factor medewerkerstevredenheid (zie kader onderaan). Of zoals Quah het uitlegt tijdens haar presentatie in Utrecht: ‘Technologie is in staat om groei en voldoening in de werkomgeving te realiseren. Dat is het beginstadium van ‘Future of Work’. Dat betekent dat eenieder in een organisatie kan doen waar die goed in is, zonder dat technologie een stoorzender is. Samenwerken is daarbij cruciaal. Het WXP-platform biedt daarvoor veel gezamenlijke informatie en inzichten.’

‘Er is geen enkel ander bedrijf dat zoveel touchpoints heeft, zichtbaar in de werkwereld’

Koen Van Beneden, directeur HP Benelux

‘Er is geen enkel ander bedrijf dat zoveel touchpoints heeft, zichtbaar in de werkwereld’, claimt Van Beneden. ‘Denk aan pc’s, printers, meetingrooms, camera’s, audio, accessoires, veel van wat je op een kantoor tegenkomt, is van HP. Dat geeft ons een sterke positie om, met partners, een ecosysteem op te zetten voor de toekomst van het werk.’

Maar dit betekende voor HP zelf ook een omslag omdat er intern te weinig met elkaar werd samengewerkt. Operatie ‘OneHP’ is opgezet om de silo’s tussen de print-, compute- en collaboratie-afdelingen te slopen. ‘HP is van oudsher heel goed in het maken van de best mogelijke producten. Maar we waren geen ‘OneHP’. Het kwam zelfs tot een punt dat het makkelijker was om een printer te gebruiken op een niet-HP-device dan op een HP-device. Het wordt dus hoog tijd dat al die apparaten met elkaar kunnen communiceren. We bouwen daarvoor een besturingssysteem voor de interconnectie tussen alle toestellen. We zijn bijvoorbeeld in dit kader ook bezig met het concept ‘meetingroom-as-a-service’ waar we klanten volledig ontzorgen, van apparaat tot connectie’, aldus de Benelux-directeur.

Van Beneden heeft, zij het op regionaal niveau, al eerder met een soortgelijk bijltje gehakt. Sinds begin 2023 leidt hij HP Benelux en moest hij de organisaties van het bedrijf in België, Nederland en Luxemburg integreren en met elkaar nauwer laten samenwerken. Dat is gelukt; de volgende stap is om meer focus te leggen op wat voor klanten op de werkplek echt meerwaarde biedt. ‘Er werken bij ons veel mensen die sinds jaar en dag pc’s en printers ‘per kilo’ hebben verkocht. Maar tegenwoordig gaan de gesprekken met gebruikers vooral over behoeften in plaats van producten. Dat is een behoorlijke verandering maar iedereen in de organisatie is ermee aan de slag gegaan. Medewerkers hebben die sprong gemaakt en zien dat het goed is.’

Wat is het HP Workforce Experience Platform?

  • Uniform platform: één intuïtieve gebruikersinterface waarin meerdere services samenkomen;
  • Persona-gebaseerde ai-aanbevelingen: gepersonaliseerde technologie-adviezen op basis van gebruikerspatronen en -behoeften;
  • Optimalisatie van hardwaregebruik: verbetering van prestaties, monitoring van gebruik en verlaging van de total cost of ownership (tco);
  • Naadloze integratie: ondersteuning voor meerdere besturingssystemen en apparaten van verschillende merken (o.a. computers, printers, videoconferentiesystemen, voor onder meer endpoint-beveiliging);
  • Natuurlijke taalbediening: it-beheerders kunnen middels een ‘large language model’ vragen stellen in gewone taal (zoals over opslag of batterijstatus) en krijgen directe, bruikbare antwoorden;
  • Ai-gedreven levenscyclus-planning: voorspelt wanneer apparaten vervangen moeten worden, afgestemd op werkelijke gebruiksdata;
  • Monitoring van werknemerstevredenheid: korte enquêtes en analyses van gebruikerssentiment helpen bij het verbeteren van de digitale werkervaring;
  • Sentiment gekoppeld aan data: combineert gebruikersfeedback met technische gegevens voor inzicht en aanbevelingen ter verbetering van tevredenheid en productiviteit;
  • Kostenreductie en beveiliging: automatisering van supporttaken verlaagt it-kosten; beveiliging wordt versterkt met HP Wolf Security;
  • Verkoopkanaal: platform wordt aangeboden via HP zelf én via kanaalpartners.