Chantal Vergouw is sinds juni 2023 als lid van de raad van bestuur bij KPN verantwoordelijk voor de zakelijke markt. Daar zit de laatste jaren een stijgende lijn in. KPN investeert ook volop in zijn digitale infrastructuur en it-diensten, waaronder cybersecurity. Volgens Vergouw noodzakelijk om voorop te blijven lopen. Een vraaggesprek met de chief business market van een van de grootste automatiseerders van ons land (tienduizend medewerkers, waarvan ruim drieduizend bij de zakelijke tak).
Tekst: RIK SANDERS Beeld: GEGOR SERVAIS / SHUTTERSTOCK
Je hebt jarenlang in de financiële wereld gewerkt, onder meer als directievoorzitter van Interpolis, en nu dus zo’n 2,5 jaar in de telecom- en it-sector. Zijn de verschillen groot?
Chantal Vergouw: ‘Het grootste verschil is het tempo. De telecom- en it-sector ontwikkelt zich razendsnel; innovaties volgen elkaar in hoog tempo op en vragen om een andere wendbaarheid. Maar in de basis draait het bij beide sectoren om hetzelfde: bedrijven in staat stellen om zich te focussen op waar ze goed in zijn, namelijk ondernemen. Ik vind het daarom belangrijk om echt te doorgronden wat klanten beweegt en wat ze nodig hebben. Als een klant contact met ons opneemt, wordt hij dan snel en makkelijk geholpen? Krijgt hij snel zijn product, zonder gedoe? In dat dagelijkse contact met de klant wordt het succes namelijk bepaald.’
Wat vind je belangrijk in de dagelijkse operatie?
‘Ik wil het maximale eruit halen voor onze klanten en leg de lat heel hoog. Dat doe ik niet alleen voor mijzelf, maar ook voor mijn team. Die gedrevenheid en daadkracht hoort bij mij en is vaak productief, maar heeft soms ook een keerzijde. Poolreiziger en avonturier Marc Cornelissen heeft mij doen inzien dat het belangrijk is om je af te vragen of de mensen om je heen wel aan boord zijn van ‘jouw expeditie’. Met andere woorden: het is belangrijk dat de mensen om je heen eigenaarschap en handelingsvrijheid ervaren. Pas dan kun je echt het verschil maken voor en met klanten. Een goed voorbeeld daarvan is de samenwerking voor Sail 2025.’
Het vijfjaarlijkse zeilfestijn Sail Amsterdam vond afgelopen augustus weer plaats. Chantal Vergouw, chief business market KPN, noemt Sail 2025 achter de schermen een evenement van chirurgische precisie, zeker als het gaat om technologie, veiligheid en samenwerking. Geen poortjes, geen vaste routes, maar wél in totaal ruim twee miljoen bezoekers in beweging. Hoe zorg je dat dat goed gaat? ‘Tijdens het evenement moet dan ook alles kloppen, je hebt maar één kans’, licht ze toe. ‘Samen met de gemeente Amsterdam, de Veiligheidsregio en andere partners ontwikkelde ons iot-team een gedeeld realtime dashboard dat laat zien waar het druk wordt, hoe mensen zich verplaatsen en waar de veiligheidsregio mogelijk moet ingrijpen. Alle data, van weersvoorspellingen en warmtesensoren tot camerabeelden, zijn via de KPN Data Services Hub veilig en gecontroleerd gedeeld tussen partijen. Zo had iedereen die beslissingen moest nemen één actueel beeld.’
Digital-twin-technologie bij Sail 2025.
Sail 2025 is dus een voorbeeld van een geslaagd project op het gebied van internet-of-things (iot). Maar hoe gaat het eigenlijk met het iot? Zijn de hooggespannen verwachtingen inmiddels waargemaakt of is de markt terughoudend?
‘De iot-tak van KPN groeit hard. Het aantal verbonden apparaten neemt toe, en we investeren in nieuwe technologieën zoals eSim en slimme platformdiensten. We zien dat de iot-markt naar een hoger niveau van volwassenheid gaat. KPN werkt aan internationale uitbreiding en partnerships om klanten meer waarde te bieden. Met de komst van ai verwachten we dat iot-toepassingen slimmer, efficiënter en nuttiger worden, met een groeiende vraag tot gevolg. Maar de ene sector gaat sneller dan de andere. Sommige lopen voorop door regelgeving, zoals CSRD en Dora, terwijl andere sectoren meer tijd nodig hebben vanwege investeringen of bestaande systemen.’
Hoe maken klanten gebruik van iot?
‘Er zijn grofweg twee manieren waarop klanten iot inzetten. De eerste manier is om met iot interne bedrijfsprocessen efficiënter te maken. Een voorbeeld hiervan zijn de slimme kabelhaspels van TKF, waarmee processen binnen het bedrijf worden geoptimaliseerd. De tweede manier richt zich juist op het ontwikkelen van producten die zelf verbonden zijn met het internet. Denk aan de connected warmtepompen van Comfort Partners, waardoor gebruikers profiteren van realtime-monitoring, bediening op afstand en efficiënter energiegebruik dankzij de continue dataverbinding. Of kijk naar de zorg die we bedienen met slimme medische hulpmiddelen voor valdetectie en slimme bloedmeters. En met SpoedZorg Connect, waarmee ambulances live beeld delen met de Eerste Hulp zodat het team in het ziekenhuis al tijdens de reis mee kan kijken en de behandeling van een patiënt sneller overgenomen kan worden als die is aangekomen.’
Sinds 2022 zit er, na een tijdlang kwakkelen, structurele groei in de zakelijke divisie van KPN. Hoe is er dit jaar gepresteerd?
‘In de eerste helft van het jaar kende de zakelijke markt een sterke groei, waarbij vooral het segment Tailored Solutions dubbelcijferige resultaten liet zien. Omdat dit onderdeel projectmatig van aard is, brengt dit van nature meer volatiliteit met zich mee. Dit werd zichtbaar in het derde kwartaal, waarin de omzet uit dit segment daalde door onze gerichte focus op waarde en marges. Ondanks deze tijdelijke terugval blijven de vooruitzichten positief en voorzien we dat het vierde kwartaal weer herstel toont. Onze strategie blijft gericht op duurzame groei die de markt overtreft, met een duidelijke nadruk op kernactiviteiten, innovatie en kostenbeheersing. Ondanks een afkoelende economie verwachten wij de komende jaren bovengemiddelde groei in het zakelijk segment te realiseren.’
KPN kondigde begin november aan ruim vijf miljard euro te investeren in glasvezel, 5G, cybersecurity, cloudsoevereiniteit en ai. Wat is de gedachte hierachter?
‘Ondernemend Nederland heeft behoefte aan innovatie, duurzaamheid en digitale veiligheid. De Nederlandse digitale infrastructuur, met glasvezel en mobiele masten, behoort tot de wereldtop en dat moeten we zo houden. Door de groei van dataverkeer, onder meer door de snelle adoptie van ai en komst van quantumtechnologie, wordt de vraag naar snelle, stabiele en veilige verbindingen steeds groter. KPN speelt hierop in met investeringen in glasvezel, 5G en iot. Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat we onze aanpak voor glasvezel verder hebben aangescherpt: we leggen niet alleen lijnen door de straat, maar zorgen dat deze tot aan de voordeur komen én geactiveerd worden. Ons doel is dat in 2030 ongeveer 85 procent van de Nederlandse huishoudens over KPN-glasvezel beschikt. Daarnaast leveren we glasvezel op veel bedrijventerreinen. Cybersecurity is een speerpunt, omdat we Nederland veiliger willen maken. Een goed voorbeeld is KPN Extra Veilig Internet, onze oplossing voor het kleinzakelijke segment.’
Kijkend naar het portfolio: waar is momenteel de meeste vraag naar?
‘Bedrijven willen sneller, veiliger en slimmer werken. Dat drijft de vraag naar 5G, security, cloud, iot en cpaas (communications-platform-as-a-service: een cloudoplossing waarop je alle communicatiekanalen van je bedrijf centraal beheert en eenvoudig integreert in eigen applicaties, n.v.d.r.). Hierbij is voor KPN het mkb, net zoals de Nederlandse economie sterk afhankelijk is van het midden- en kleinbedrijf, een belangrijke sector. Het KPN Partner Network helpt ons om ondernemers in dit segment – van zzp tot 650 medewerkers – beter te bereiken. Samenwerken met lokale en regionale managed service providers is belangrijk, omdat zij dicht bij de klant staan en goed weten wat er speelt. Op ons partnerplatform brengen we onze eigen diensten samen met die van msp’s. Zo ontstaat één plek waar partners toegang hebben tot oplossingen en innovaties op het gebied van telecom, it en cybersecurity. Door deze samenwerking kunnen we klanten beter ondersteunen. Bij grote organisaties zien we een andere dynamiek en gaat het vaak om complexe trajecten. We denken mee als partner en zorgen dat technologie waarde toevoegt. Hybride cloud, edge en iot spelen daar een steeds grotere rol omdat ze realtime data mogelijk maken en flexibiliteit bieden.’
KPN en Thales sloten afgelopen zomer een intentieverklaring voor een soevereine cloud met Defensie voor militaire data. Recent sloten jullie nog een samenwerking met cloudsoevereiniteitsaanbieder Nextcloud. Wat bieden jullie klanten eigenlijk op dit vlak?
‘We zien dat er onder klanten veel vragen leven over digitale soevereiniteit en veilige dataopslag. Binnen KPN Zakelijk kijken we samen met onze klanten naar wat zij nodig hebben om het gewenste niveau te bereiken. Soevereiniteit kent namelijk meerdere gradaties. Niet iedere organisatie heeft dezelfde eisen rondom autonomie en datalocatie. Daarom bieden we een brede menukaart aan opties waarmee organisaties stap voor stap of in één keer het soevereiniteitsniveau kunnen kiezen dat past bij hun risicoprofiel en ambities. Het is uiteindelijk aan henzelf om te bepalen hoe ernstig een bepaald risico is en welk gevaar eraan verbonden is. We bieden een palet aan cloudoplossingen: van publieke cloud tot hybride oplossingen en private cloudomgevingen waarbij data in Nederland blijven en onder Nederlands recht vallen. Daarnaast ondersteunen we klanten met advies, migratie en beheer, en zorgen we dat veiligheid en compliance goed zijn ingericht. Bedrijven en overheden moeten zich wel realiseren dat bundeling, standaardisering en uniformering van de vraag meer mogelijkheden biedt om snelheid te maken.’
KPN haalt via aanbestedingen geregeld aansprekende contracten binnen, zoals met Defensie, provincie Gelderland en het Kadaster. Toch wordt er extern weinig gecommuniceerd over het behaalde succes op de zakelijke markt. Is dat een bewuste keuze?
‘Dat is wellicht te danken aan onze nuchtere Rotterdamse mentaliteit: niet lullen maar poetsen. Maar nu je ernaar vraagt: we zijn onlangs door Microsoft erkend met twee Awards: Country Award en Indirect Award. Dit zijn uitzonderlijke erkenningen en absoluut geen ‘gewone’ awards voor het KPN Partner Network, ons indirecte mkb-kanaal, en onze Microsoft-clouddienstverlener InSpark. Ook krijgen we de nodige aandacht in de Europese telecommarkt. We behoren inmiddels tot de vijftig grootste resellers ter wereld. Kortom: dit is een bevestiging dat onze strategie én dat ons ecosysteem werkt. Het toont aan dat we de afgelopen jaren een transitie door hebben gemaakt van traditioneel telecombedrijf naar een innovatieve telecom- én ict-partner. Mijn doel is dat ondernemers – van zelfstandigen tot grote beursgenoteerde bedrijven – KPN als eerste associëren met betrouwbare connectiviteit en sterke cybersecurity. We willen de nummer-één-systemintegrator zijn in groeimarkten als de overheid, vitale infrastructuur, financiële dienstverlening en logistiek. Niet alleen door technologie te leveren, maar ook door het beheer, de beveiliging en de optimalisatie ervan te verzorgen, alles via één aanspreekpunt.’