Een nieuw jaar, tijd om dus kort terug en vooral vooruit te kijken. Persoonlijk heb ik 2024 in stijl afgesloten en ben ik het nieuwe jaar in stijl begonnen. Mijn dochter weet dat ik van koffie hou, dus ligt er bijna standaard een adventskalender onder de kerstboom met daarin allerlei verschillende koffiecups om iedere dag in januari de ochtend heerlijk af te trappen met een goede kop koffie. Maar wat een gepiel is dat om die cup er elke dag weer uit te krijgen. Het karton scheurt steevast als ik ietwat ongeduldig die cup in mijn machine wil zien te krijgen.
En als we het dan toch over scheuren hebben en terugkijken op 2024, dan mag Max Verstappen natuurlijk niet ontbreken. Als Formule 1-liefhebber konden jullie in het vorige magazine al lezen hoe ik tijdens het F1-weekend in Zandvoort te gast mocht zijn bij het team van McLaren. Ondanks dat Verstappen het afgelopen seizoen niet de beste auto had, die had McLaren moest ik veelvuldig horen, wist hij toch nog naar zijn vierde wereldtitel te scheuren.
In 2024 stond voor mij ook een andere scheur centraal in mijn leven, die in mijn bicepspees. Hierdoor is mijn schouder de vernieling in gegaan met een operatie tot gevolg. Eind van het jaar heb ik mijn revalidatie weten af te ronden en ga ik weer pijnloos door het leven. Verbijsterend hoe zo’n klein scheurtje zo’n enorme negatieve impact kan hebben op het grotere geheel.
Negatieve impact wil niemand maken, positieve daarentegen willen we allemaal. Om dat te realiseren zul je als organisatie in 2025 de digitale snelweg op moeten scheuren. Digitale transformaties zullen versneld moeten worden doorgevoerd om zo snel mogelijk de vruchten te kunnen gaan plukken van al die veranderingen. Daarbij speelt ai natuurlijk een cruciale rol, het scheurt voor organisaties door bergen van data om kansen en bedreigingen bloot te leggen.
Ook op het vlak van cybersecurity wordt 2025 ook een interessant jaar. We trapten in ieder geval het jaar af met pijnlijk nieuws: de TU Eindhoven moest al zijn lessen schrappen omdat een cyberaanval het netwerk had platgelegd. 2025 zal voor de TU/e, maar natuurlijk ook voor alle andere organisaties, in het teken staan van het dichten en voorkomen van scheuren in de digitale muren.
Op de redactie van Computable scheuren wij in 2025 er in ieder geval ook op los. Echt het hele jaar lang, want ook voor dit jaar hebben wij weer onze bijdrage geleverd aan een speciale scheurkalender van Capgemini Academy die dagelijks in een echte nerd note voorziet. Het is voor het vijfde jaar op rij dat deze kalender wordt uitgegeven, na vier verscheurde versies kunnen techneuten en ict’ers ook in 2025 scheurend hun dag beginnen. Deze editie staat bomvol met ict-weetjes, tips voor op het werk, mooie illustraties en zelfs een heuse techthriller. De Nerd Notes-scheurkalender is te bestellen via de website van Managementboek.nl en ligt in de webshops en de winkels van de betere boekhandels.
Rest mij verder om iedereen een fantastisch, succesvol maar bovenal scheurend 2025 toe te wensen. Dat het voor een ieder maar hard de goede kant op mag gaan!
Ps. Benieuwd naar die Nerd Notes-scheurkalender? Bekijk dan onderstaande video!
JAARGANG 58 – #1 – 2025
Computable is een onafhankelijk vakblad dat bericht over marktontwikkelingen, opinies, projecten in de automatisering en business-vraagstukken in specifieke branches.
ABONNEREN?
Vraag uw gratis abonnement aan via www.computable.nl/
magazine.
UITGEVERIJ
Jaarbeurs
Jaarbeursplein 6
3521 AL Utrecht
HOOFDREDACTIE
Sander Hulsman
REDACTIE
Pim van der Beek, Mels Dees, Robbert Hoeffnagel, Alfred Monterie, Rik Sanders, Cees Visser
MEDEWERKERS
Hans van Bommel, Frits Grotenhuis, René van der Heijden, prof. dr. Hans Mulder, Jacob Spoelstra, René Veldwijk
PARTNERCONTENT
Robbert Hoeffnagel, Daan Muller (fotografie), Paul Zeebregts
VORMGEVING
Wonderworks, Haarlem
BEELD
Brian Gunther, Jeroen de Groot (video), Tjarko van der Pol, Marc Weikamp
UITGEVER
Maringo Vlijter
MARKETING
Marvin Kalloe
SALES
Cross
Nieuwe Haven 133
3116 AC Schiedam
010 742 1020
info@cross.nl
Manon Dekker: 010 760 73 28
Koen Geleijnse: 010 742 10 20
Wendel Janssen: 010 742 19 45
Advertorials
Coördinatie interviews
Sander Hulsman
Tekst business stories
Robbert Hoeffnagel en Paul Zeebregts
Fotografie
Daan Muller
Vormgeving
Wonderworks, Haarlem
DELIVERY
Tobias Elsing, Manon van Huffelen campagneplanning
@computable.nl
LEZERSREACTIES
lezers@computable.nl
CONTACT/PERSBERICHTEN
redactie@computable.nl
VRAGEN OVER
UW ABONNEMENT?
Stuur een e-mail naar service@computable.nl
ISSN 0169-3786