Computable - Legian: al drie decennia meesterschap in ict-complexiteit

ADVERTORIAL

LEGIAN > MARCEL PAARDEKOOPER > DICK HOOGENDOORN 

Legian: al drie decennia meesterschap in ict-complexiteit

Sinds haar oprichting in 1996 heeft Legian zich gevestigd als een toonaangevende, onafhankelijke kennispartner voor zakelijke ict-toepassingen. 

Wat begon als een gespecialiseerde detacheerder op het gebied van datacommunicatie en netwerken, is uitgegroeid tot een multidisciplinaire organisatie die zowel enterprise-organisaties als MKB+ bedrijven met haar expertises ondersteunt bij het oplossen van complexe ict-vraagstukken en implementaties.

‘Onze focus ligt op integrale dienstverlening’, zegt cto en mede-eigenaar Dick Hoogendoorn. ‘We streven ernaar om strategisch advies te combineren met praktische uitvoering, waardoor we waarde toevoegen op elk niveau van de organisatie. Dit doen we door onze verschillende expertises en diensten naar behoefte van de klant samen te voegen om efficiënte, klantgerichte dienstverlening te bieden.’

De transformatie van Legian

In de beginjaren bood Legian voornamelijk ondersteuning bij het ontwerpen, realiseren en beheren van wereldwijde netwerkinfrastructuren voor grote enterprise-organisaties. Naarmate de klantvraag veranderde, is de dienstverlening verbreed. Naast netwerkinfrastructuren kwam er meer nadruk op cybersecurity, cloud-oplossingen en business & it alignment.

‘Met de toenemende digitalisering en cyberdreigingen hebben organisaties meer dan ooit behoefte aan een partner die niet alleen de techniek begrijpt, maar ook de strategie kan vormgeven’, zegt eigenaar Marcel Paardekooper.

Een pragmatische aanpak voor het MKB+

Legian richt zich met haar integrale dienstverlening vooral op MKB+ bedrijven, die vaak worstelen met uitdagingen zoals:

  • Een tekort aan kennis door het ontbreken van gekwalificeerd personeel;
  • De complexiteit van digitale transformaties;
  • De almaar toenemende dreigingen op het gebied van cybersecurity.

De kracht van Legian ligt in haar pragmatische en klantgerichte aanpak. In plaats van standaardoplossingen, levert het bedrijf maatwerk dat aansluit op de unieke behoeften van iedere organisatie. Dit gebeurt door te begrijpen wat écht past bij de bedrijfsvoering en beschikbare middelen.

Best practices en expertisegebieden

Legian onderscheidt zich door haar diepgaande kennis op het gebied van ict-infrastructuren, cybersecurity, cloud en B&IT. Op deze gebieden worden meerdere diensten geboden, van onderzoek en advies tot ontwerp en implementatie. Door deze kennisgebieden te combineren, ondersteunen zij klanten bij hun digitale transformatie.

‘In de praktijk komen wij bedrijven tegen die zonder al te goede voorbereiding een migratie naar de cloud willen doen. Zij lopen daarmee het risico om het overzicht over hun it-landschap kwijt te raken. Daardoor lopen zij risico’s op het gebied van continuïteit’, vertelt Hoogendoorn. ‘Om dat te voorkomen, helpen wij bedrijven bij het inventariseren van hun infrastructuur en het ontwikkelen van een heldere architectuur die aansluit op hun bedrijfsdoelstellingen. Vervolgens helpen wij hen bij hun reis naar de cloud.’

Integrale dienstverlening: van strategie tot uitvoering

Legian biedt haar diensten aan via drie hoofdlijnen:

  1. Professional services & strategie – Gericht op kortlopende, resultaatgerichte projecten.
  2. Detachering – Tijdelijke versterking van teams met gekwalificeerde experts.
  3. Migratie, monitoring, support (oftewel beheer) en cloud security – Continu beheer van cloud-omgevingen op basis van duidelijke service level agreements (sla’s).

Deze integrale aanpak wordt ondersteund door een team van 160 vaste medewerkers. ‘Wij noemen hen onze ‘Legends’, vertelt Paardekooper. ‘Zij beschikken niet alleen over technische expertise, maar begrijpen ook de wereld van de klant. Door onze mensen in staat te stellen te doen waar zij goed in zijn en hun ambities waar te maken, kunnen onze opdrachtgevers zich focussen op waar zij goed in zijn en zo hun eigen ambities waarmaken.’

Een toekomstgerichte visie

De komende jaren blijft Legian zich richten op het combineren van strategisch advies en technische implementatie. ‘Vanuit onze multidisciplinaire aanpak kunnen we organisaties op alle fronten optimaal ondersteunen en resultaten behalen. Onze kracht is en blijft dat we altijd de verbinding zoeken tussen business en it’, aldus Hoogendoorn.

De kracht van Legian ligt in haar pragmatische en klantgerichte aanpak

LEGIAN

Met 28 jaar ervaring, meer dan vierhonderd opdrachtgevers en een sterk team van Legends is Legian dé onafhankelijke ict-kennispartner die organisaties helpt om complexe uitdagingen om te zetten in kansen.