Computable - Drastische prijs- en contractwijzigingen Microsoft

Grondige voorbereiding nodig

Drastische prijs- en contractwijzigingen Microsoft

Cartoon

Klanten van Microsoft kunnen bij diverse producten prijsverhogingen verwachten die de perken te buiten gaan. Een voorbode van wat er komen gaat: wereldwijd wordt de business intelligence tool Power BI Pro liefst 40 procent duurder, terwijl de Premium-versie 20 procent omhoog gaat. Teams Phone Standaard, cloud-bellen in bedrijven, gaat 25 procent meer kosten. Ook sleutelt Microsoft aan de contractvoorwaarden. De urgentie dat klanten hieraan aandacht besteden, is groot, stellen Kevin Pastor en Wim Zuman van BeSharp Experts.

Tekst: ALFRED MONTERIE  Beeld: BRIAN GUNTHER

Volgens Kevin Pastor en Wim Zuman, licentie-specialisten bij het onafhankelijke adviesbureau BeSharp Experts, zijn veel klanten in paniek over de komende prijsverhogingen en veranderingen in het contractbeleid. Op sommige sites kwamen de afgelopen tijd vele honderden reacties binnen op de aankondigingen van Microsoft. Zo kunnen bepaalde cloud Enterprise Agreements (EA) straks niet meer worden verlengd. Wat daarvoor in de plaats komt, zullen klanten veelal als een achteruitgang ervaren, verwachten zij.

Bij diverse producten zoals Microsoft 365 Copilot, Office 365 en Microsoft Dynamics 365 Services biedt Microsoft de mogelijkheid om een jaarabonnement af te sluiten en per maand te betalen in plaats van een jaar vooruit te betalen. Microsoft zegt dat te doen op aandringen van klanten, maar koppelt daar wel een prijsverhoging van vijf procent aan.

Ook de forse tariefwijzigingen per 1 april 2025 bij Teams Phone, het cloud-gebaseerde telefoonsysteem dat is geïntegreerd met Teams, zouden volgens Microsoft gepaard gaan met veel meerwaarde. Die voordelen bestaan onder meer uit de mogelijkheid betrouwbaar te bellen. Maar op het klassieke telefoonnet kan dat al decennia lang.

Sleutelen aan contractvoorwaarden

Net als bijvoorbeeld Broadcom/VMware sleutelt Microsoft ook aan de contractvoorwaarden. Veelal pakt dat negatief uit voor klanten. Vanaf 1 januari 2025 komen sommige cloud Enterprise Agreements (EA) in directe markten niet meer in aanmerking voor vernieuwing onder het bestaande EA-model. Volgens Microsoft betreft dit slechts 10 procent van de klanten. Deze maatregel lijkt vooral de kleine en middelgrote bedrijven te raken. Maar juist in Nederland en België is deze categorie groot. Zuman: ‘Dit dwingt sommige EA-klanten om over te stappen naar andere contractvormen, zoals het CSP- en MCA-E-licentiemodel, die mogelijk minder gunstig uitpakken.’ De beleidswijziging is van invloed op zakelijke klanten (buiten de publieke sector) in directe markten waar Microsoft rechtstreeks facturen stuurt naar klanten met een Enterprise Agreement (EA), in plaats van via een Licensing Solution Provider (LSP).

‘Microsoft-klanten moeten goed de roadmap voor de komende jaren in beeld te hebben’

Microsoft-klanten moeten zich dan ook voorbereiden op aanzienlijke prijsstijgingen bij verschillende producten. Ook de ingrijpende veranderingen in contractvormen vragen veel aandacht, aldus Pastor en Zuman. Volgens het duo van BeSharp Experts is het zaak voor Microsoft-klanten om goed de roadmap voor de komende jaren in beeld te hebben en vooraf in te schatten wat precies nodig is. Want anders betaal je al gauw (veel) te veel.

Vaag

Zuman vreest vooral beperkingen voor kleine en middelgrote klanten. Hij vraagt zich af wat er na het wegvallen van EA gaat gebeuren met de prijsbescherming van drie jaar. Ook is hij bang dat het op- en afschalen duurder wordt. Of dat de prijsprotectie minder flexibel wordt door commitment op bepaalde volumes. Zijn extra licenties straks nog voor dezelfde oude prijs (future pricing) te verkrijgen? En wat gebeurt er als je bijvoorbeeld na een reorganisatie of verkoop van een bedrijfsonderdeel minder licenties nodig hebt? Microsoft is daar momenteel nog vaag over.

Onzekerheid is er ook voor hybride gebruikers die on-premises combineren met de cloud. De verwachting is dat bedrijven die Software Assurance afnemen via EA, dat onderhoud  bij nieuwe contractvormen niet meer kunnen verlengen. Het wegvallen van Software Assurance maakt dat klanten naar andere licentievormen zoals CSP- of MCA-E zullen uitwijken die naar verwachting duurder uitvallen. ‘Klanten die gebruikmaken van Hybrid Benefits in Azure moeten zorgvuldig de mogelijke impact evalueren,’ waarschuwt Zuman.

De algemene prijsverhoging van vijf procent op het per maand betalen van jaarabonnementen is slecht gevallen. Die verhoging komt boven op de extra kosten die Microsoft bijvoorbeeld voor Teams Phone Standard en Power BI Pro/Power BI Premium in rekening gaat brengen.
Vooral het argument van Microsoft dat maandelijkse betalingsoptie klanten meer cash flow flexibiliteit geeft, wordt in de techcommunity van Microsoft een belediging voor de partners genoemd. ‘Zeg gewoon dat dit een prijsverhoging is om de inkomsten te verhogen,’ aldus een commentaar.

‘Zeg gewoon dat dit een prijsverhoging is om de inkomsten te verhogen’

Microsoft 365

Microsoft biedt vanaf 1 januari 2025 een korting van 15 procent op Microsoft 365 E5-abonnementen voor nieuwe klanten die overstappen naar de nieuwste productiviteits- en beveiligingstools, inclusief ai-functionaliteiten. Deze korting geldt voor maximaal 2400 licenties. Daarnaast is er tot eind dit jaar een Microsoft 365 Copilot-korting van 15 procent voor nieuwe klanten, tot maximaal driehonderd licenties. Zuman: ‘Deze kortingen kunnen aantrekkelijk lijken, maar het is belangrijk te onderzoeken of deze kortingen daadwerkelijk de beste keuze zijn.’

BeSharp noemt het essentieel om de komende veranderingen tijdig als afnemer te doorzien. Een handicap is daarbij wel dat Microsoft de veranderingen mondjesmaat communiceert en weinig transparant is over wat er komen gaat. Zuman: ‘Tijdige actie en onafhankelijk advies zijn cruciaal om kosten te beheersen en het meeste uit het it-budget te halen.’

‘Kostenexplosies rond cloud worden chefsache’

Niet alleen Microsoft maar ook andere it-leveranciers, waaronder SAP, Oracle en Broadcom/VMware, zadelen hun klanten op met gigantische problemen rond cloud-contracten. Vooral de prijsontwikkeling baart grote zorg. Danielle Jacobs, ceo van de Belgische vereniging van cio’s en digitale tech-leaders Beltug, luidt op de website van Computable de alarmklok. ‘De prijsverhogingen lopen zo uit de hand dat dit thema in veel gevallen zelfs voor de raad van bestuur komt omwille van de budgettaire impact.’