Het Joint Informatievoorziening Commando (JIVC) van Defensie heeft het beste imago van de ict-afdelingen van niet-ict-bedrijven in de Computable 100.
Tekst: ANTON VAN ELBURG Beeld: ENVATO
In het jaarlijkse Computable 100-onderzoek wordt gepeild hoe de markt aankijkt tegen het imago van de ict-afdelingen van niet-ict-bedrijven. Het JIVC steeg vorig jaar met 38 plaatsen naar de vijfde positie in de lijst en stijgt dit jaar door naar de eerste plek. De it-organisatie van Defensie telt 3500 medewerkers en is verantwoordelijk voor it bij de krijgsmacht in brede zin: van wapensystemen en radars, tot smartphones, computers, printers en datacenters.
De hoofdlijst is een totaalscore die is gebaseerd vier verschillende onderdelen. Zo wordt uitgevraagd hoe respondenten aankijken tegen de organisatie als opdrachtgever en als werkgever, hoe innovatief ze zijn en welke organisaties over het hoogste kennisniveau beschikken. Het JIVC wordt als beste opdrachtgever gekwalificeerd en komt in alle andere deellijsten binnen in de top vijf.
Na zeven jaar op de eerste plaats van de overall-lijst is Bol.com gedaald naar plaats zes. In de deellijsten weet het e-commerce-bedrijf zich alleen te handhaven op de eerste plaats van innovatieve organisaties. Als opdrachtgever en werkgever wordt het beduidend minder goed gewaardeerd dan het voorgaande jaar.
Bij de sterkste stijgers op de lijst zijn vooral nonprofitorganisaties te zien, waaronder drie gemeenten. De tien sterkte dalers zijn commerciële organisaties op één na: het UMC Groningen dat een vrije val maakt van plek 45 naar 98.
Gesorteerd naar sector valt vooral de overmacht van Albert Heijn in de sector retail op, net als die van Philips in de sector technologie. In de andere sectoren zijn de verschillen tussen de nummers een en twee minder groot.
Tot slot is aan de respondenten gevraagd welke organisaties het goed doen in specifieke ict-topics. (Deze resultaten tellen niet mee in de totaaluitslag.) De overall-winnaar JIVC komt in twee topic-lijstjes bovendrijven: ai en netwerken.

Enigma Research heeft gebruik gemaakt van online kwantitatief marktonderzoek. De resultaten zijn verwerkt met behulp van het (mobiele) onderzoekssysteem van Enigma Research. In totaal 634 personen deden aan dit onderzoek mee. In het onderzoek werd specifiek gevraagd naar het imago als opdrachtgever en als werkgever en naar het kennisniveau en de mate van innovativiteit.
De berekening vond plaats door de deeltotalen op te tellen en te indexeren ten opzichte van de nummer één. Mocht er ergens een gelijke stand optreden, dan werd in de hoofdlijst de onderlinge verhouding bepaald op basis van het totaal aantal gegeven beoordelingen (waarbij minder beoordelingen bij een gelijke score voorgaat). In de deelcategorieën werd bij een gelijke stand de onderlinge verhouding bepaald op basis van meest gegeven hoogste scores.