Computable Insights - Redactioneel & Colofon

Olie, bloemen en tomaten

Voorspellen welke klant welk product nodig heeft, langs welke route dat het snelst vervoerd kan worden en wanneer dat aan moet komen. De beloftes van kunstmatige intelligentie voor de toeleveringsketen zijn groot. Of het nu gaat om olie, bloemen of containers, ai speelt in al deze ketens een rol, blijkt uit de praktijkverhalen in deze special.   

Tijdwinst en efficiency zijn vaak de drijvende krachten achter de inzet van ai. Zo wordt in alle fases van de tomatenketen ai toegepast; van kiemen tot oogsten en vervoeren. Ai kan ook gebruikt worden om voedselverspilling tegen te gaan: voorspellen van de vraag kan leiden tot aanpassing in de productie. Geen overbodige luxe, want wereldwijd gaat tot een derde van het geproduceerde voedsel verloren, zo blijkt uit het verhaal op pagina 8.

‘Wie technologie, processen en mensen in balans brengt, kan met ai enorme waarde creëren’

De technologie raast voort en maakt steeds meer mogelijk, maar uit alle verhalen doemt een beeld op van de mens als cruciale schakel. ‘Het probleem zit niet in ai, maar in hoe we samenwerken en beslissingen nemen’, zegt Jack van der Veen, hoogleraar Supply Chain Management aan Nyenrode Business Universiteit in het achtergrondverhaal op pagina 3. ‘Zolang partijen elkaar niet vertrouwen en data niet willen delen, blijft het dweilen met de kraan open. Ai kan pas echt waarde toevoegen als de keten als geheel transparanter en meer samenwerkend wordt.’

John Bakker, director Supply Chain Transformatie bij Capgemini Invent valt hem bij: ‘Wie technologie, processen en mensen in balans brengt, kan met ai enorme waarde creëren. Maar wie die balans mist, blijft steken in pilots.’ Of, zoals Van der Veen zegt: ‘Zeker bij kleinere bedrijven staat digitalisering nog op een laag pitje. Dan voelt ai al snel als een vlag op een modderschuit.’

Anton van Elburg

managing editor a.i.

Colofon

JAARGANG 58 – #7 – 2025
Computable is een onafhankelijk vakblad dat bericht over marktontwikkelingen, opinies, projecten in de automatisering en business-vraagstukken in specifieke branches.

ABONNEREN?
Vraag uw gratis abonnement aan via www.computable.nl/
magazine/abonneren/

UITGEVERIJ  
Jaarbeurs
Jaarbeursplein 6
3521 AL Utrecht

HOOFDREDACTIE
Anton van Elburg (a.i.)

REDACTIE
Pim van der Beek, Bouko de Groot, Rik Sanders

MEDEWERKERS
Mels Dees, Teus Molenaar, Ton Verheijen, Cees Visser

PARTNERCONTENT
Robbert Hoefnagel

VORMGEVING
Wonderworks, Haarlem

UITGEVER
Jordi van Herk

MARKETING
Nuray Türksever

SALES
Cross
Nieuwe Haven 133
3116 AC Schiedam
010 742 1020
info@cross.nl

Manon Dekker: 010 760 73 28
Koen Geleijnse: 010 742 10 20

Advertorials
Coördinatie interviews
Thijs Karlas

Vormgeving
Wonderworks, Haarlem

DELIVERY
Tobias Elsing, Thijs Karlas campagneplanning
@computable.nl

LEZERSREACTIES 
lezers@computable.nl

CONTACT/PERSBERICHTEN 
redactie@computable.nl

VRAGEN OVER
UW ABONNEMENT?

Stuur een e-mail naar service@computable.nl
ISSN 0169-3786